Λάβετε την κατάλληλη υποστήριξη

Λάβετε την κατάλληλη υποστήριξη

Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι κάνοντας μια συζήτηση με ένα αγαπημένο πρόσωπο για τις εμπειρίες σας/του με την κατάθλιψη δεν θα διορθωθούν όλα τα προβλήματα. Ενώ το να ανοιχτούμε σε κάποιον για πρώτη φορά είναι ένα κρίσιμο και γενναίο πρώτο βήμα, η ανάκαμψη είναι μια μακροχρόνια διαδικασία και είναι σημαντικό να αναζητήσετε επαγγελματική βοήθεια όταν εσείς ή το αγαπημένο σας πρόσωπο αισθανθείτε έτοιμοι.

Είναι σημαντικό να μην αντιμετωπίζετε μόνος την κατάθλιψη. Η εξασφάλιση σωστής ιατρικής ή/και ψυχοθεραπευτικής βοήθειας θα ενισχύσει τις πιθανότητές σας για ανάκαμψη από την κατάθλιψη. Αν ζείτε με την κατάθλιψη και αισθάνεστε έτοιμοι να συζητήσετε τα συναισθήματά σας με έναν ειδικό επαγγελματία, μπορεί να διαπιστώσετε ότι οι παρακάτω σύνδεσμοι είναι ένα καλό μέρος να ξεκινήσετε:

Παγκόσμια Συμμαχία για την Ψυχική Υγεία – Δίκτυα Συνηγορίας στην Ευρώπη

Ψυχική Υγεία - Ευρώπη Γραμμες βοήθειας για τους νέους

Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας

Ίδρυμα Ψυχικής Υγείας

Ενθαρρύνετε το αγαπημένο σας πρόσωπο να μιλήσει σε έναν ειδικό

Ο δικός σας ρόλος δεν είναι να υποδύεστε τον ψυχοθεραπευτή αλλά, ακόμα κι αν δεν είναι στο χέρι σας η ανάκαμψη ενός άλλου ατόμου από την κατάθλιψη, μπορείτε να ενθαρρύνετε αυτό το άτομο να μιλήσει με έναν επαγγελματία και να το κατευθύνετε στην αξιοποίηση πόρων που μπορεί να διαβάσει μόνο του ή να εξερευνήσετε μαζί.

Αν η αναζήτηση επαγγελματικής βοήθειας μοιάζει να τρομάζει το αγαπημένο σας πρόσωπο, αυτοί είναι μερικοί τρόποι για να του προσφέρετε υποστήριξη:

Προσφερθείτε να το βοηθήσετε να βρει γιατρό ή ψυχοθεραπευτή και συνοδέψτε το στην πρώτη του επίσκεψη.

Προτείνετε ένα γενικό τσεκ-απ σε ένα γιατρό – το αγαπημένο σας πρόσωπο μπορεί να δυσκολεύεται να δει έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας αλλά όχι τον οικογενειακό του γιατρό. Αυτό μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο, επειδή ο γιατρός μπορεί να κάνει παραπομπή σε ειδικό, σε περίπτωση που διαγνώσει κατάθλιψη.

Ενθαρρύνετε το αγαπημένο σας πρόσωπο να φτιάξει μια λίστα με τα συμπτώματά του για να τα συζητήσει με τον επαγγελματία υγείας. Έτσι θα αισθανθεί καλύτερα προετοιμασμένο για την πρώτη επίσκεψη.

Η ψυχική υγεία όλων είναι σημαντική

Για να φροντίσετε σωστά το αγαπημένο σας πρόσωπο, πρέπει επίσης να φροντίσετε σωστά τον εαυτό σας. Το να είσαι εκεί για τον άλλο δεν είναι πάντα εύκολο, οπότε είναι σημαντικό:

Να βάλετε όρια, αποσαφηνίζοντας σε ποια πράγματα μπορείτε να βοηθήσετε εσείς και ποιος είναι ο ρόλος του εκπαιδευμένου επαγγελματία.

Να αφιερώνετε χρόνο στον εαυτό σας – οι συζητήσεις μπορεί να είναι δύσκολες και να φέρουν στην επιφάνεια πολλά συναισθήματα, οπότε μη νιώσετε άσχημα αν νιώσετε την ανάγκη να κάνετε ένα διάλειμμα

Να φροντίσετε να έχετε κι εσείς ένα δίκτυο υποστήριξης και να μπορείτε να μιλήσετε με άλλους. Υπάρχουν διαθέσιμα δίκτυα όπως αυτά των epioni.gr και EUFAMI.org

Μην αισθάνεστε ότι είναι αποκλειστικά δική σας ευθύνη να βοηθήσετε τον άλλο να γίνει καλύτερα. Να υπενθυμίζετε στον εαυτό σας ότι δεν είστε εκπαιδευμένος επαγγελματίας υγείας και ότι και πως το γεγονός οτι ακούτε τον άλλο και είστε δίπλα του, είναι από μόνο του τεράστια βοήθεια.

Το να μάθετε περισσότερα για την κατάθλιψη μπορεί να βοηθήσει

Είναι πιθανό να αισθανθείτε πιο προετοιμασμένοι να υποστηρίξετε το αγαπημένο σας πρόσωπο αν διαθέσετε χρόνο να μάθετε περισσότερα για την πάθηση, για τις εμπειρίες όσων πάσχουν από αυτήν και για τους καλύτερους τρόπους να συζητάτε για αυτήν. Θα μπορούσατε π.χ. να συμμετάσχετε σε μια τοπική ομάδα υποστήριξης, να μιλήσετε με επαγγελματία υγείας ή να βρείτε σχετικές πληροφορίες στο διαδίκτυο. Για παράδειγμα:

Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Συλλόγων Οικογενειών Ατόμων με Ψυχικές Ασθένειες

Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας

Ίδρυμα Ψυχικής Υγείας

Αν διαβάσετε για τις επιπτώσεις της κατάθλιψης, τους μύθους, τις παρανοήσεις και το στίγμα που σχετίζονται με την ψυχική ασθένεια, θα κατανοήσετε πιο εύκολα το πώς νιώθει το αγαπημένο σας πρόσωπο.

Logo Janssen | Pharmaceutical Companies of Johnson & Johnson